13 mars – dräktighetsdag 9

Idag är det fredagen den 13 och det är tur att jag inte är skrockfull. En jobbar helg i antåg, fast jag har kompat ut natten lördag till söndag. Vi ska nämligen ut i vänster varvet igen. Det är en utställning som går i Strängnäs som SKK håller i, en nationell. Det är 4 hundar som ska ställas. Två är badade och alla trimmade. Idag ska jag bada de två sista och imorgon finputsning och kloklippning. Sen är vi redo för utställningsringen.

Vi har haft våran valpköparen Maria Cabander i utställningsringen igen med Leo och jag vill börja med att gratulera matte Maria Cabander och Leo för fina utställningsresultat i söndags SSRK Moheda.

untitled leos rosetter
Leo vann sin klass med hp och gick vidare med att tävla om bäst i rasvalp, vilket han blev och sen gick Leo in i stora final ringen och tävlade om bästa valp=BIS-valp=bäst in show valp och där blev Leo placerad som nr 4. Bra jobbat och ett stort grattis igen! Leo har fått ihop ett gäng vackra rosetter och titlar tanke på hans unga ålder 🙂

Då ska jag skriva lite om Zoe

Idag är Zoe i dag 9 i dräktigheten. Lite tidigt att säga om hon är dräktig, men min magkänsla säger att hon skulle vara det. Bland annat så visar alla hundar i flocken intresse för henne. De luktar henne ganska mycket i baken. Hanhundarna vill bestiga henne. "Snipan" har kvarvarande svullnad. Hon är helt galen i mat. Matfixerad. Hon är lugn annars, men ännu lugnare nu. Sover en del. Dessa tecken har jag reflekterat på henne som ger mig misstankar om dräktighet ❤


Här nedan ska jag skriva lite om vad som händer i tidig dräktighet.


1.BEFRUKTNING

Efter parningen möts äggen redan i äggledaren av svärmen av spermier. Det är här i äggledaren själva befruktningen sker. Efter befruktningen börjar zygoten= befruktade ägget att dela sig. Den kommer att hinna dela sig 4-5 gånger medans den vandrar i äggledaren för att sen vandra ut i livmodern och då kommer ägget att bestå av en geléklump innehållande 16-32 celler. Denna vandring genom äggledaren tar ganska långtid hos hund, 10-14 dagar. När zygoten vandrat ut i livmodern kommer de att ytterligare 7-10 dagar flyta fritt i livmodern och under tiden fördela sig utmed livmoderhornens hela längd. Implantationen sker först 17-21 dagar efter befruktningen och det är nu tiken kan bli illamående och kräkas och få en mindre blödning.

2. Dräktighetstiden
När tiken är parad inleds ett nytt skede i hennes liv. En del tikar förstår vad som är på gång och tar sin modersroll redan direkt efter parningen. De blir lugnare och vill inte deltaga i lekar längre och andra tikar förnekar in i det sista och blir helt ställda när valpningen är på gång. Normal dräktighetstid är från 58-65 dagar. Om tiken inte valpar den dagen som är planerat har hon i regel parats förtidigt. Om man parat en tik en onsdag så i regel kommer hon att valpa 9 veckor senare en onsdag.

Tecken på dräktighet

* Viss vulvasvullnad kvarstår efter löpet
* Hanhundar är intresserade
* Tiken är illamående i 3e och/eller 5e veckan efter parningen
* Bukpalpation. Vid 3 veckors dräktighet kan man känna vid försiktig bukpalpation som hasselnöts stora knölar i rad ca 15 mm i diameter.
* juver förstoring från 5e veckan. För första gångs tik ändrar spenarna färg i 3e veckan till rosa
* Bukförstoring från 5e veckan
* Klar och seg flytning från ca 5e veckan
* Fosterrörelser kan ses och kännas från 7e veckan
* Ultraljud tidigast 30 dagar i dräktigheten. Innan dess kan en tik abortera bort foster.
* Röntgen kan göras från 42 dagars dräktighet. Helst så sent som möjligt i dräktigheten, som några dagar
innan valpning, eftersom det inte är bra för fostren med röntgenstrålar.

Min tanke är att jag kommer att ta ett ultraljud tidigast i dräktigheten 30 dagar. Det har jag gjort med tidigare tikar.
Detta var lite om dräktighet och jag kommer fortsätta med uppdateringar kring Zoes dräktighet.

Trevlig helg!

Kram Titti

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar