19 februari 2024 – Vi väntar II kullar i vår

Äntligen så har våra tikar löpt som vi planerat para och de är även parade nu. Båda tikarna fick till det med flera parningar så vi har mycket stora förhoppningar att det tagit sig, Känns så härligt nu när det är klart och nu väntar vi med spänning in de första tidiga dräktighets tecknen.

1 – 3 veckor i dräktigheten

  • tikarna blir lugnare och mer tillgivna, söker närhet från flockens tvåbenta. Vill gärna vara väldigt nära och gosa mycket
  • Kvarvarande svullnad på vulvan
  • vid ca 3 veckor in i dräktigheten kan de bli illamående och det är i samband när de befruktade äggen fäster i livmodern och då kan de få mindre aptit eller till och med matvägra. Alla tikar behöver inte reagera så.
  • man kan se än lätt gråvitaktig flytning
  • på första gångs tik är det lättare se att juvren blir lätt rosa/röd färgade och lite svullna

Nu har vi några veckor på oss att renovera upp valprummet. Det har varit dags redan vid de senaste kullarna, så jag har rivit ned allt från väggarna och jag har rensat och gubben har rivit tapet och spacklat. Jag har tänkt mig måla väggarna och lägga eventuellt panel/glas/ plexi glas halva väggarna upp, för att det ska vara lätt att torka smuts och även för skydda väggarna. Vi kommer även lägga nytt golv och även ut mot rummets hall och rummet bredvid och det rummet ska få ny färg också på väggarna. Eftersom vi väntar två kullar med en veckas mellanrum så vill jag att det finns gott om utrymme för kullarna att få röra sig när de har rätt ålder inne och vi har turen med att rätta årstiden är på väg in och våra valpar får vistas ganska mycket ute om vädret tillåter det, jätte nyttig socialträning med olika miljöombyten.

Jag har inte tänkt att skriva så mycket mer denna gång. Hemsidan kommer uppdateras denna vecka. Jag har lite kvar att uppdatera i flikarna tidigare valpkullar och valpköpare fliken.

Bild på våran sista kull vi hade för ca 6 månader sedan och dessa juveler blir halv syskon till Pepsis och Louies valpar ❤

Ha det gott!

Kramar Titti

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar